Reserveren: Cine7@cultuurmoerdijk.nl
Het vermeende seksueel misbruik is eigenlijk maar bijzaak in dit drama waarin een hechte gemeenschap een monster met twee gezichten blijkt te zijn.
Het griezeligste is dat de meeste mensen in Jagten gewoon goedbedoelende, aardige mensen zijn.
Regisseur Thomas Vinterberg doet zelfs tamelijk veel moeite om te laten zien hoe warm de pas gescheiden Lucas door zijn omgeving wordt opgevangen. Hij gaat uit jagen met de mannen en heeft een nieuwe baan op een kleuterschool waar het stoeien nog niet in de ban is gedaan.
Maar dat betekent niets wanneer Lucas plotseling wordt verdacht van misbruik nadat een vijfjarig meisje in een vlaag van boosheid het woord ‘pik’ in de mond neemt. Wat volgt is een sociaal drama waarin begrijpelijke bezorgdheid omslaat in een agressieve heksenjacht.
Het meest indrukwekkend is de manier waarop Vinterberg laat zien hoe Lucas zijn broze nieuwe leven plotseling in scherven ziet vallen. Stomgeslagen en vol machteloze woede kan hij niet anders dan zich als een soort martelaar naar de ontluisterende kerstavond in de kerk slepen. Onvergetelijk is de ernstige blik waarmee het kleine meisje de gevolgen van haar onbedoelde uitspraak gadeslaat. Vaak geeft Vinterberg het ogenschijnlijk alledaagse realisme een onverwacht sterke intensiteit mee.
Met het onopgesmukt neergezette Jagten prolongeert Vinterberg de sterke comeback die hij twee jaar geleden maakte met het uit hetzelfde hout gesneden Submarino. Na zijn veelbejubelde Festen (1998) leek de Deense geestverwant van Lars von Trier het spoor even kwijt, maar nu staat hij weer met beide benen op de grond.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=gp0aIfY7CIY[/youtube]