Cine7 is trots dat we deze film nu kunnen vertonen. Wees op tijd met reserveren!
Reserveren: Cine7@cultuurmoerdijk.nl
Filosofen zeiden het: dat we in het aangezicht van de dood pas echt het leven kennen. Michael Haneke laat zien dat alles wat we daarover denken te weten gezichtsbedrog is. En noemde zijn Gouden Palm-winnende film Amour. Liefde. En ook dat is waar.
Amour gaat over dat oudere echtpaar. Een man en een vrouw. En wat er gebeurt als een van hen ziek wordt. Echt ziek. En de muren van de wereld de muren van hun appartement worden en hen steeds verder insluiten. Tot een slaapkamer. Tot een blik. De ogen van een stervende.
Amour gaat over sterven, een hele film lang. Over zorg. Waarmee Haneke een van de grote vragen van onze tijd te pakken heeft. Want wat is zorg? Hoever gaat zorg? Er zijn steeds meer mensen die zorg nodig hebben. En dat is vaak een kwestie van geld. Maar dit echtpaar heeft geld genoeg. Geld is geen kwestie. Dus is de vraag naar zorg, en naar de grenzen van zorg, en daarmee naar die van een menswaardig bestaan in Amour vooral een morele vraag, geen praktische. Maar Haneke, de moralist, beantwoordt die vraag niet op een moralistische manier. Maar op een humanistische. En misschien is dat dan ook wel weer moreel het enige juiste antwoord.
Het maakt Amour tot een film die je op jezelf terugwerpt. Op je eigen emotionele vermogens. Het is tijdens het kijken bijna niet mogelijk om niet te denken aan eigen geliefden, vrienden of zomaar anderen die dood zijn, of ziek, of behoeftig, en de vraag wat je eigenlijk voor de ander kunt betekenen.
Het is een vraag die door religies gesteld wordt. En in politieke ideologieën. Ben ik mijn broeders hoeder? Wie was de barmhartige Samaritaan? De vraag wat er in het verzekeringspakket moet heeft ermee te maken. Omdat we in een maatschappij leven waarin morele en existentiële vragen zijn uitbesteed. Het oudere echtpaar in de film vertegenwoordigt daarmee ook een uitstervend traditioneel gutbürgerlich besef van compassie met de ander.
Maar het zijn nog steeds geen beweringen die Haneke doet. Het zijn allemaal vragen die zich in de kier tussen het publiek en de film hebben genesteld op het moment dat de vierde wand werd opengewrikt. En een spiegel werd.
Acteurs: William Shimell, Alexandre Tharaud & Rita Blanco; Regisseur: Michael Haneke
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ZpPWGJWYGaA[/youtube]